DE ZWARTE WALVISCH

De Zwarte Walvisch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Achtergrondinformatie

De oorsprong begint bij de vorige eigenaar die destijds Dick Zaal heeft gevraagd, een boot te tekenen die goed op zee kon zeilen, makkelijk met een kleine bemanning te varen zou zijn en waarop je je ook bij lang verblijf aan boord prettig  zou voelen. Hij is daarin volkomen geslaagd.

De vorige eigenaar heeft er veel reizen mee gemaakt, veel in de Oostzee, naar Engeland, Schotland en Biscaje en solo naar de Azoren. Er staat ca 30.000 mijl op de log. Deze is van meet af aan enthousiast geweest over zeileigenschappen en comfort.

 

Bij wind 5 begint ze hard te lopen (6 à 7 kn aan de wind in een normale zee), halve wind bij drie in vlak water zoals het IJsselmeer maakt ze vier knopen. Zelfs bij W-SW 6-7 maakte ze in de westelijke uitgang van het Kanaal in een koppige zee nog 4 à 5 knopen bij 45° aan de schijnbare wind.

 

Onder motor varen is beslist geen straf. Zes knopen bij 2600 toeren in glad water. De motor maakt niet veel geluid en brengt door de zorgvuldige inbouw weinig trillingen op de boot over. Manoeuvreren gaat buitengewoon goed.

 

De Zwarte Walvisch is een ideale boot voor vertrekkers. Ze verkeert in goede staat, ze is goed onderhouden. Voorjaar 2004 is ze geheel geschilderd.

Uitgangspunten ontwerp

Veiligheid, wooncomfort en optimale zeileigenschappen hebben voorop gestaan. Aan dek is veel werkruimte.

 

De kuip biedt goede beschutting en een prettige zit, ook onder sterke helling.

Aan de romp zijn vaste steps gelast, waarmee ook schroef en roer kunnen worden bereikt.

Binnen is het gezellig en bij koud weer overal lekker warm door de centrale verwarming. Zeilend op zee zorgt een Webasto voor comfort. Romp en dek zijn heel goed geïsoleerd. Bij warm weer blijft het onder dek koel.

 

Het interieur is zeer doordacht. Ook in woelige zee kun je overal makkelijk lopen, zitten en slapen. En natuurlijk ook koken, het kombuis -met een vierpits Force Ten fornuis- is zeewaardig ingedeeld. Toilet en douche met Webasto en centrale verwarming, tevens droogruimte voor oliegoed.

Door de vele bergruimte en de grote tanks kunnen makkelijk voor drie maanden proviand, water, brandstof en kleding worden meegenomen.

Energievoorziening is door de zeer goed presterende schroefasgenerator geen probleem.

 

Zeilplan

Zeilplan

 

Alle getekende zeilen zijn aan boord, behalve aap en trysail. De halfwinder wordt vliegend op de top van de boegspriet gevoerd. Hij heeft een ophijsbare hoes.

Interieurschetsen

Interieur

 

 

Tekeningen welwillend beschikbaar gesteld door Dick Zaal.   http://www.dickzaalyachtdesign.nl/

Afmetingen

Lengte over dek                11.40 m

Lengte over alles               12.70 m

Lengte waterlijn                  9.69 m

Breedte                                  3.50 m

Diepgang                              1.98 m

Waterverplaatsing             18      ton (geheel beladen)

Ballast                                   5      ton

Mast boven water             16.95 m

Zeilen

Grootzeil                             29.45 m2

Yankee                                37.17 m2

Kleine Yankee                   19.91 m2

Bezaan                                11.49 m2

Stagfok                                12.00 m2

Halfwinder                         50.88 m2 (in hoes)

Passaatfokken                    25.14 m2

Stormfok                             11.60 m2

Alle zeilen dateren van 1990. Geen rolreef-systemen.

Dek

Potdeksel, dek, kajuitdak en kuip afgewerkt met teak.

Vluchtluik in voorkajuit, houten koekoeks in salon en achterkajuit.

Buiskap in harmonie met de opbouw. Daarboven een mik.

Zeewaardige kuip, houten stuurstand, SB zeer grote bakskist.

Zonne- en regentent over kuip.

Stevige winterdektent.

Interieur

Zeewaardig ingericht, zelfs bij slechte zee nog goed bewoonbaar. Kaartentafel, toilet en kombuis direct bij neergang, dus op zee makkelijk en snel te bereiken zonder het hele interieur zout te maken. Veel handgrepen. Houtsoort: teak. Rondom geïsoleerd met 5 cm glaswol, met uitzondering van de bilge. Salon kan bij 10 graden vorst en windstil weer nog tot 20 graden door de oliekachel worden verwarmd. Bij nog meer kou kan de Webasto worden bijgeschakeld.

 

 

 

1              Veel bergruimte in achteronder, dat door een stalen schot afgescheiden is van het interieur. Van hieruit is het kwadrant bereikbaar. Vanuit de achterkajuit is de stuurmotor bereikbaar. Stouwruimte voor buitenboordmotor en reserve-anker.

2              Wastafel met eronder een kastje.

3              Smalle kooi met slingerzeil, uitschuifbaar tot 80 cm breedte. Erboven een schap, eronder bergruimte.

4              Kastje met twee schuifladen.

5              Hangkasten

6              Kast met bovenin elektronica  en eronder schap voor technische spullen. Onder deze kast een apart vak voor de wallader.

7              Kaartentafel. Gezien vanaf kiellijn in richting huid: links radar, VHF, KG-ontvanger en 240V converter (ingebouwd in pos 6), tegen huid: zeilmonitoren en plaatsbepalingsapparatuur. Het rechter deel (zie stippellijnen) is opklapbaar, waardoor een zitbankje vrijkomt. Zeilend is er dus een grote en liggend een kleine kaartentafel beschikbaar. Eronder een flinke kast.

8              Schap met hoge slingerlijst.

9              Oliegoedkast met bovenop een richel voor kleine spullen.

10          Kaartenkast met bovenop aflegblad op dezelfde hoogte als het kombuisblad.

11          Salonbanken met kasten en schappen erboven. Bergruimte achter de rugleuning.

12          Salontafel met middenin bergruimte. Het blad is aan beide zijden neerklapbaar.

13          Smalle kooi, schap erboven, grote bergruimte eronder.

14          Ankerkettingbak, bereikbaar vanuit voorkajuit.

15          Gaskist voor twee flessen van 11 kg.

16          Brede kooi (twijfelaar) met twee legkasten erboven en veel bergruimte eronder.

17          Schakelbord met onder meer:

a.       startslot van de motor.

b.      digitale ampère- en voltmeters voor boordnet en startnet

c.       circuit breakers voor navigatieverlichting

d.      idem voor pompen

e.       idem voor stuurautomaat

f.        schakelaar voor Webasto

g.       alarm voor motor en water in de bilges

De zekeringen voor het boornet bevinden zich op het verdeelbord, dat achter het schakelpaneel staat.

18          Zeer grote, diepe bakskist, bijna stahoogte. Twee schappen.

19          Motorruimte, waarin ook de Webasto. Batterijen en alle elektrische pompen staan onder de neergang.

20          Toilet en douche. Onder blad wasbak twee kasten en erboven drie. Zoals reeds vermeld onder verwarming, zowel een   radiator als een uitblaas van de Webasto,  niet alleen comfortabel, maar ook handig om oliegoed te drogen.

21          Kombuis. Achter fornuis pannenberging, erboven een schap. Force Ten fornuis met vier pitten en een oven met grill. Werkt zonder aanpassing zowel op propaan als op butaan. Dit geldt ook voor de geyser, die boven het BB-deel van het kombuisblad is gemonteerd. Twee zeer diepe wasbakken, waarmee zelfs bij 30 graden helling nog te werken valt. Onder kombuisblad twee kasten. Aan BB een koelkast (bovenlader).

22          Oliekachel (CV)

23          Brede kooi, schap erboven, grote bergruimte eronder

 

Stahoogte in salon ca 1,90, in de voorsalon ca 1,85 en in de achterkajuit ca 1,80 meter.

De doorgang naar de achterkajuit geeft geen volledige stahoogte. Bergruimten onder vloer.

Tuigwerk

Alle rondhouten van Seldèn. Passaatbomen met travellers en hijs. Worden gestouwd langs grote mast.

Alle verstaging RVS, zeer ruim bemeten.

Alle vallen van voorzeilen dubbel.

Op grote mast 4 self tailing lieren, 3 spilocks. Verschillende kikkers.

Houten boegspriet, traveller voor uitbrengen hals halfwinder.

Bij kuip 4 schootlieren, self tailing.

Op bezaansmast 2 lieren, self tailing.

Mechanische voortstuwing

Motor                                  Volkswagen diesel

                                             37 kW bij 4500 toeren

Aandrijving                        Hurth keerkoppeling 1:2.7

                                             Scatra homokineet met stuwlager

Schroef                                vast, drieblads

Ankergerei

CQR 50 pond aan 55 m ketting, neuring aan boegspriet

CQR 30 pond aan 30 m lijn met 10 m kettingvoorloop

Vetus ankerlier, handbediend

Tanks

Drinkwater                         600 L

Vuilwater                            450 L

Gasolie                                600 L       (waarvan netto 500 L, 100 L slurry)

Propaan/butaan                  2 flessen 11 kg in achteronder

Verfsysteem

In- en uitwendig gestraald, epoxy grondlaag.

Inwendig 1 laag epoxyteer, waaroverheen  witte verf tbv verlichting bij het beschieten.

Romp boven water: epoxyteer, opboord witte glansverf.

Romp onder water: epoxyteer, epoxy primer, antifouling.

Uitwendig dek, opbouw en kuip: witte glansverf.

Alles volgens bestek International.

Verfsysteem is als volgt onderhouden:

Onderwater eens per twee jaar antifouling.

Epoxyteer huid eens per zes jaar.

Glansverf elke vier jaar.

Werven

Staal:                                   Gebr. Kind, Oude Niedorp

Hout en installaties:          Jachtwerf Leijnse, Oude Niedorp

Tuigwerk:                           Scheepswerf De Rietpol, Spaarndam

Zeilen:                                 Van der Sneppen, Terneuzen

Tewaterlating:                   april 1990

Nautische Utrusting

Besturing

Stuurwiel met staalkabels naar kwadrant, noodhelmstok.

Stuurautomaat Autohelm 6000, zowel kompaskoers als windrichting, aandrijving elektrisch. Bedieningspaneel in laatje stuurkolom.

Instrumenten

GPS Philips Mark IV

GPS Philips Mark I, omgebouwde Decca

Loran-C

Radar Furuno 1800

Brooks and Gatehouse Hornet 4 Sailing Monitor (log, wind, timer)

Brooks and Gatehouse Echolood

Analoge aanwijzers in kuip: bootsnelheid, windsnelheid, windrichting, echolood, motortoerental, koelwatertemperatuur.

Radio

VHF: Sailtron RT1200 kanalen en beperking zendvermogen gedeblokkerd.

Autoradio met CD-speler.

KG-antenne: achterstag met coaxlijn naar binnen.

Omroep-antenne: mussenlijn.

Navtex-antenne top bezaan.

Bijboot

Opblaasboot 2.4 meter, gestouwd in voorkajuit.

Buitenboordmotor Mariner 2.5 pk, gestouwd in achteronder.

Reddingsmiddelen

Automatisch reddingvlot Autoflug 4 persoons in container, gestouwd in bakskist.

Reddingsband met joon.

Technische Installaties

Verwarming

Centrale verwarming met Heatpol oliekachel, radiatoren in alle ruimten behalve salon, circulatiepomp op 12V.

Webasto 1.8 kW op gasolie, uitblaas in toilet, doorgang naar achterkajuit en achterkajuit.

Elektriciteit

Boordnetspanning 12 volt.

Stroomvoorziening door generator op motor en schroefasgenerator, welke laatste spanning begint te leveren bij 4 knopen en bij 6.5 knopen het verbruik compenseert van instrumenten, Autohelm, driekleurenlicht en koelkast.

Vier batterijen van 80 Ah, waarvan één als startbatterij is geschakeld. Gescheiden circuits, die met een relais worden gekoppeld zodra motorgenerator spanning levert, dus geen kwetsbare scheidingsdiodes.

Zeer uitgebreid verdeelbord met schakelpaneel. Veel kleine groepen. Alle leidingen in buis en verbonden dmv rijgklemmen. Komt qua uitvoering zeer dicht bij wat Lloyds voorschrijft.

Contactdozen lichtnet op schakelpaneel, in achterkajuit en boven de kaartentafel.

Walstroomlader 15 + 5 A, ontstoord voor radio, reserve-exemplaar aan boord.

Omvormer 12 Volt naar 240 VAC voor kleine vermogens.

Alarmsyteem voor motorbewaking met acoustisch signaal.

Gasolie

Bunker van 600 L in kiel, inclusief een diepe put waarin water en vuil worden opgevangen. Deze put is voorzien van een “slobberleiding”. Hij heeft een inhoud van 100 L.

Dagtank 25 L met peilglas. Elektrische opvoerpomp, in aanvoerleiding zijn groffilter, waterafscheider en doorstroommeter voor bijhouden voorraad gemonteerd. Tussen dagtank en motor een fijnfilter.

Drinkwater

Hydrofoor met ruim drukvat. Pomp: Flo-Jet. Verbruiksmeter voor bijhouden voorraad.

Warmwaterproduktie dmv keukengeijser op gas (propaan of butaan). Tappunten bij alle wasbakken.

Spoelwater

Elektrische dekwaspomp (Flo-Jet) met slangaansluiting in kuip.

Voetpomp met uitloop bij kombuisbakken.

Vuilwater

Handpomp onder vloer salon, uitlaat in gangboord, is tevens zuigaansluiting voor walinstallaties.

Lenswater

Drie bilgeputten:

Onder vloer salon en vlak bij neergang, beide met een eigen elektrische lenspomp (Flo-Jet), alsmede onder vloer achterkajuit bij gland, met een handlenspomp.

Documenten

Nederlandse Zeebrief.

Machtigingen voor VHF en radar.

Alle bouwtekeningen.

Uitgebreid schema elektrische installatie.

Werkplaatshandboek Volkswagen Industriemotor.

Handboeken alle apparatuur.

Onderhoudsjournaal.

Reservedelen

Extra wallader en koelunit

Zeer ruime hoeveelheid reservedelen voor motor en andere technische uitrusting.

Collectie RVS schroeven en bouten.

Diversen

Twee vouwfietsen, Dahon, gestouwd in voorkajuit.

Opvouwbaar karretje, gestouwd in voorkajuit.

    Stofzuiger op 240V (kan niet op boordvoeding) , gestouwd in voorkajuit..